03 september, 2006

Måsen

Var igår och tittade på Lokki (= Måsen) som gavs av nationalbaletten på nationaloperan. Det är länge sedan jag varit på balett senast och eftersom jag tidigare endast sett klassiska verk, visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig. Måsen är koreograferad av John Neumaier och baserar sig på en av Tjechovs klassiker.

Måsen är en blandning av modern dans och klassisk balett. Den har fått mycket bra kritik av förståsigpåare, men såhär ur en lekmans synvinkel var den litet stökig på något sätt. Andra akten var dock märkbart bättre än första och efter att jag slutade försöka förstå mig på handlingen var den vacker att titta på. Musiken var också ställvis mycket stark, de tillfällen den inte bestod av modernt plinkeplonk. Där fick ni en verkligen sakkunnig recension. :) Jag vet inte om jag vågar rekommendera den, men om balett annars är av intresse ger nog Måsen ett annat och modernare perspektiv.

Inga kommentarer: