17 maj, 2006

iProblem

Jag får spel alltså. Jag har en sån därn iPod Shuffle, ni vet. Jag har iofs en vanlig stor 15 Gb iPod också - är det sjukt? Kanske litet. Nåja, men i alla fall. Min Skyffel har fungerat bra ända tills i vintras något tag, då den helt sonika slutade funka. Jag skulle synkronisera musik till den från iTunes, å den ba "error". Å ja ba "hlvt, prkl!"

Jag googlade litet på felmeddelandet som varje självrespekterande ingenjör gör (sic!), men hittade inge vettigt, så jag tänkte att den kanske blivit ledsen och gått sönder. Som tur var fanns det litet kvar på garantin. (Detta faktum var ju i sig litet otroligt- det händer ju alltså _aldrig_ att man har garanti kvar när saker och ting väljer att spontant disintegrera.) Jag tog min skyffel till närmsta auktoriserat snobbiga Applehak och sade att de vänligen skulle fixa den. Efter några dagar ringde telefon och andra ändan sade att dom ger mig en ny eftersom den gamla verkar vara trasig. Å va gla' jag blev. Tills jag kom hem, pluggade i fanskapet och fick stirra på samma felmeddelande. Ja ba "hlvt, prkl!"

Det kan omöjligtvis vara så att två exemplar är trasiga, tänkte jag, och googlade litet till. Och litet till, och ännu litet till. Det visade sig att det finns en hel del människor som haft exakt samma problem, men ingen tycks veta vad det beror på och hur man skall fixa det. Apple tiger som muren och vill inte ens bekräfta att ett problem existerar. Värsta kinasyndromet alltså.

Slutligen, ack slutligen, hittade jag en obskyr berättelse om hur någon gjort för att magiskt bli kvitt problemet.

  1. Installera senaste iPod updater
  2. Resetta skyffeln
  3. Starta iTunes
  4. Välj Autofill i iTunes så att den synkar in låtar på skyffeln
  5. Medan synkningen pågår, välj options och allokera en liten bit minne, t.ex. 10 MB, som diskutrymme (skyffeln kan fungera som vanligt USB-minne också)

Otroligt, men sant, fungerade detta. Ingen aning varför.

Skyffelns slogan ter sig mer beskrivande än Apple kanske tänkte sig.

Inga kommentarer: