27 oktober, 2006

Jag ser blått

Kära blogg, jag har ignorerat dig ett tag pga mycken renoveringsupptagenhet. Nu är renoveringen inne i en mindre intensiv fas, så jag hinner ägna dig litet mer tid igen.

Ni minns kanske att jag ondgjorde mig över det blåa flygbolaget i en tidigare postning. Nu har jag orsak att spilla galla över dem igen. Dubbelt dessutom.


Jag skickade feedback till bolaget efter den förra incidenten via deras webbsite. Förra veckan fick jag respons. En och en halv månad senare! "Vi ber om ursäkt för vår långa svarstid." Har de så mycket klagomål i sin inbox att det tar 1,5 månad att svara? Iofs hade jag inte väntat mig något svar alls, så man får väl vara tacksam. Svaret innehöll det vanliga "vi beklagar", "vi är väldigt ledsna" osv.

Idag var det sedan koncernens skandinaviska storebrors tur (Är bolag maskulina eller feminina? Bror eller syster?). Vi skulle med chefen flyga via Stockholm till södra Sverige, men hast Du mir gesehen, flyget var inställt pga trasigt flygplan. Detta betydde att eftersom det går flyg så väldigt sällan från Arlanda till vår destination, skulle vi har varit framme på eftermiddagen. Helt onödigt att åka alltså. Biljettdiskpersonen ryckte på axlarna och frågade om han skall annullera biljetterna. Nej för fan! Vi vill ha en annan flygning. Vilket alltså inte gick för sig.

Är det bara jag, eller verkar det som om dylika incidenter händer allt oftare. I synnerhet på ifråga varande bolag. Sparas det för mycket på de preventiva underhållskostnaderna?

Som slutkläm vill jag här citera ett knippe SMS jag fick av en resande kompis för ett tag sedan:

"V*ttu Blue 1 suger. Igen en timmes försening. K*kar!"

"V*ttu! Planet startade över en timme för sent och nu sitter vi igen i Helsingfors för det måste återvända pga tekniskt fel. Satan!!"

"Fyra timmar för sent iväg. V*ttu vad nice!"

"Och nu satan är ersättningsflyget försenat!!!@/&]#(AGHFT!1!!!"

Senare på kvällen...

"Flyget till Helsingfors: försenat! Nice, satan! [censurerat]. Argh!"

q.e.d.

4 kommentarer:

Peter sa...

Morjens

De där svordomarna kunde lika gärna ha varit mina för ett par dagar sedan. Också jag försökte använda Blue1 till Stockholm, men det gick precis så där. Flyget inhiberat, 45 minuters köer för att få nya biljetter och i det skedet inser man att man inte mera hinner till mötet. Troligen anväder dom 100 % av sin kapacitet och räknar med att inget oväntat händer. Det får väl bli Sverige-båt i fortsättningen...

Peppe sa...

Helsingfors-Rom på torsdag kväll. Flyget 1½h försenat. Framme 00.30. Det är så hatet börjar brinna i ens hjärta.

...men roligt att du är tillbaka.

llaurén sa...

Spännande -- aldrig har jag hört "Kökar" användas som svordom förr... :)

Johnny Drama sa...

Vaddådå? Har du aldrig varit på Houtskär? :)