26 oktober, 2006

The sound of mjoosik

A long time ago tyckte Peppe att jag skulle svara på hennes musikutmaning och vem är jag att stå upp mot henne. :) Det vore förresten intressant att se varifrån dylika listor får sin början och hur snabbt de sprids som en löpeld på nätet...

Vad lyssnar du på för sorts musik?

Jag har nog en väldigt varierande musiksmak, som dessutom är väldigt periodbaserad. Allt från klassiskt piano till hjälteheavy. :) Death Metal och slikt är inte min grej. Ej heller panflöjt.

Vad heter favoritartisten/artisterna?

Just nu Junior Boys, Rhinocerose, Keane.

Låt som gör dig glad?

I've Been Looking for Freedom av David Hasselhoff. ;)

Bästa låten?

Det är fanimej ganska svårt att välja en, och ens musikaliska horisont är oftast ganska kort, men jag måste säga att Unfinished Sympathy av Massive Attack är en fin låt.

Sämsta låten?

Det produceras en sån massa smörja. Hela tiden. Den artist som alltid, jag upprepar: alltid, får mig att byta kanal på radion är Bryan Adams, så jag säger: vilken som helst låt av Bryan Adams.

Bästa partyhiten?

Äsch, det varierar ju också, men en fet partyhit är definitivt Call on Me av Eric Prydz. Troppan, typ. Råkade höra den på KLF igår och benet på gaspedalen började stampa takten.

I min mp3 just nu:

Junior Boys, Koop, Aphex Twin, Matt Darey, Paul Oakenfold mm.

Och nu utmanar jag:

Tja, jag vet att llaurén har bestämda åsikter om vad som är musik och vad som inte är det, så han måste ju vara med. Broschan - om du hinner från labbet så kunde du ge dina 0.02 €.

2 kommentarer:

llaurén sa...

Jaahass, utmanad och allt. Ska man skriva i egen blogg eller kommentera i din? Eller skriva i dens blogg man själv vill utmana? Och för att göra saken ännu mer verbos, så var det ju faktiskt en slik frågeställning i senaste veckofemma. Som jag besvarade :)

Men favorit i repris.

Vad lyssnar jag på för sorts musik?

En ganska blandad soppa. Modern progressiv rock står högst på listan; klassisk dito konsumeras oxå. Men så gillar jag turbanmusik (både trad och fusion) från afrikanska, nordiska och keltiska länder, och varför inte lite arabgnäll där emellan. Sen är jag stor vän av både traditionell och modern pung-krockarmusik, ska (oxå skapunk, typ Reel Big Fish) och hederlig rövsparkande rockenroll. Till skillnad från Z så får jag nippor av hjälteheavy.

Kännetecknande för alltsammans är väl att musiken ska vara gjord med själ och attityd.

Vad heter favoritartisternarit?

Ojdå. Marillion. Spock's Beard. Mano Negra. David Byrne. Dream Theater. Tom Waits. Kuha.. Fish. Rush. The Clash. The Flower Kings. Kingston Wall. Steve "h" Hogarth. Peter Gabriel. The Fucking World. Porcupine Tree. Tori Amos. The Pogues. Talking Heads. Och en bunt till som jag inte kan komma ihåg nu men pärtar mej att jag missade efter att jag tryckt på Submit.

Vilken låt gör dej glad?

Always look on the bright side of life. Monty Python.

Bästa låten?

Så som tidigare konstaterat av andra författare: kontextberoende. RWPL:s "Roses" är en bra pop-trall just nu.

Sämsta låten?

Looking for freedom med David Hasselhoff? :)

Bästa partyhiten?

While the Earth sleeps med Deep Forest och Peter Gabriel tenderar få min häck i gungning oberoende av situation. Och så har jag goda minnesförluster av ett hejdundrade jam på TF (under förra millenniet) då dansgolvet påminde om en låda ping-pong-bollar i lotto-sfären på överhastighet pga Self Esteem av The Offspring. Så där har ni spektret.

I min mp3 just nu:

Ca 180 gig tavara. You choose.

Och nu utmanar jag

Ödet.

Johnny Drama sa...

Ojoj, du vinner priset för Den Längsta Kommentaren Någonsin. Spock's Beard har ju bara ett så fantastiskt namn så man gillar dem för bara det!