21 februari, 2006

John Irving

Det är sent och jag har nyss kommit hem från min arbetsresa, men det är något som stör mig. Att en karl är så jävla pucko att han går och uttalar sig i stil med att förintelsen inte är verklig, att Adolf egentligen ville bygga ett Disneyworld är ju en sak, men skall man verkligen kunna döma en människa till 3 års fängelse (ovillkorligt dessutom) för något han sagt? Vad har hänt med yttrandefrihet? Vad tycker muslimerna? En knepig nöt som jag gärna skulle höra några laglärdas åsikter om.

2 kommentarer:

Peppe sa...

Mycket tricky fråga det där med yttrandefrihet. Råkade faktiskt igår se filmen Sophie Scholl - Die letzten Tage som handlar om några studerande i München som 1943 delar ut nazikritiska flyblad och blir dömda och avrättade (med giljotin!) tre dagar efter häktningen.

Har samtidigt försökt förstå karikatyrkrisen. Dålig smak av Jyllands Posten, men står det inte i Koranen att man ska ha överseende med de dumma otrogna?

Yttrandefrihet till varje pris eller censur? Finns det bara två ytterligheter?

Kunde det vara så enkelt att man bara borde följa sitt smavete?

Johnny Drama sa...

Angående karikatyrerna. Jag läste (mitt minne flyr mig var) en kolumn där skribenten tyckte det var ett intressant sätt att påtala att man inte är terroristisk och mordlysten, nämligen genom att bränna ambassader och ha ihjäl folk i upplopp.

Och att någon blivit avhuvad 1943 är ju en sak, men man skulle ju önska att vi kommit litet längre fram sedan dess.