16 augusti, 2006

Kyttääjät

Ibland undrar man alltså vad folk tänker på (eller med) egentligen och om de faktiskt inte har bättre saker att göra. En kväll alldeles nyligen då jag ännu njöt av ljuva semesterdagar parkerade jag min bil tvärs över gatan vid en portgång. Jag var inte mitt i portgången eller ens i vägen för trafik in i porten. Jag var ganska nära den, men det fanns gott om plats för normala bilister att ta sig förbi.

Följande dag hade jag en lapp under vindrutetorkaren. Jag tänkte först att hur kan jag ha fått parkeringsböter, men min oro visade sig vara obefogad. Istället hade något jävla pucko lagt en papperslapp med följande text på min vindruta:

KULKUVÄYLÄLLE EI PARKKEERATA
(man parkerar inte på infarter)

SOITAN LAPPULIISAT (understreckat)

(jag ringer lapplisorna)

ON SAKKOPAIKKA

(du står på en bötesplats)

OPETTELE LIIK.SÄÄNNÖT

(lär dig trafikreglerna)

Suck.

Det som var synnerligen lustigt var att bredvid den lappen fanns en ytterligare lapp men följande text i annan färg och handstil:

Niinhän nuo kaupungin sakotuskoneistolle uskolliset sanovat...
Vive le Résistance!
terv. Jean Jihad.

(Så påstår de som är trogna stadens bötfällningsapparatur...
Vive le...
häls. Jean Jihad)

Skribenten av lapp nr 2 har antagligen bevittnat skribent nr 1 göra sitt verk och sedan själv skridit till verket. Jag fick mig ett gott skratt trots att jag gärna skulle ha haft ett litet samtal med den person som skrivit den första lappen.

Folk e fan inte riktigt kloka.

1 kommentar:

Peppe sa...

haha! ...påminner mej om då L-F och jag flyttade in på Fredriksgatan och lämnade en lapp i trappan där vi informerade våra grannar om att vi kommer att ha en inflyttningfest: "...kaikki uteliaat naapurit ovat myös tervetulleita...". Varpå nån följande dag svarat med: "Tässä rapussa ei asu uteliaita!". Dag tre dök en tredje lapp upp där det stod: "Eikä huumorintajusia".