08 november, 2006

Stora fötter?

Hej bloggen. Trots motsatta löften har jag inte gett dig tillräckligt med uppmärksamhet på sistone. Nu tänker jag inte ens lova något annat.

Hur som. Jag läste för ett tag sedan en tankeväckande artikel i Den Stora Finskspråkiga Tidningen om vår konsumtionsiver och ekologiska fotavtryck. Fastän jag ställer mig litet skeptiskt till hur detta avtryck räknas ut, gjorde jag i alla fall
ett test som finns på Tammerfors stads webbsidor (på finska och engelska, men inte svenska. Ajabaja!). Testet "mäter" ditt ekologiska fotavtryck efter att du svarat på ett antal frågor.

Mitt fotavtryck är 8,8 hektar stort!! Cheezuz! Jag förbrukar årligen ekologiskt produktiv jord för en areal motsvarande 12,6 fotbollsplaner. Vafan? Jag återvinner. Glas, mjölkkartonger, papp och allt. Hur kan jag vara en sådan marodör? Ok, jag erkänner. Kör väl inte världens mest bränslesnåla bil och så, men ändå.

Slutklämmen är värst. "Om alla levde som du, skulle vi behöva 4,8 jordglobar." Fett. Värsta eko-ångesten nu då.

4 kommentarer:

llaurén sa...

Antagligen ditt flygande som gav penalty. Själv har jag ett r5,4 hektars ekologiskt fotavtryck, motsvarande 2.9 jordglober. Antagligen borde man börja cyykla till doonet för att få grönare poäng. Och ta kortare duschar... (vilken kombination)

Johnny Drama sa...

Vafalls? Bara 2,9 glober? Vad måste jag göra. Käka groddar och levitera till jobbet, eller?

Peppe sa...

Jag borde få med remmen: 7,4 hektar och 10,6 fotbollsplaner. 4 jordglobar. Jag skäms. Jag MÅSTE ha svarat fel nånstans, har ingen bil, bor smått och äter vegetariskt. Jävla test.

Johnny Drama sa...

Jaa-a. Det är ju därför jag säger att det är något skumt med "formeln". Antingen borde vi alla flytta till Uranus eller så vill de bara framkalla dåligt samvete hos oss.